Anders Dahlsjö , Coastal-banan

Anders Dahlsjö med delar av den vinnande besättningen Coastal banan 2017

Först över mållinjen, för andra gången

Anders Dahlsjö, vinnare Coastal banan 2017

Segling är en härlig lagsport och vi tog en riktig kämparseger tack vare besättningen på Lady Godiva.

Vi höll gasen nere, tog kloka beslut med segelval och spinnakersättningar. Härligt när alla timmar i båten för besättningen ger resultat!

Starten

Vi gjorde som vi brukar med en sväng runt Källön för att kolla strömmen och ner för att kolla startlinjen. Vi ville starta på mitten för att kunna få fri vind med bra vinkel. När vi jagade position så blev det en bra lucka ca 100 meter från lovart och jag bestämde mig för att ta den fria starten.

Vid Tjörnbron minskade vinden och vred mot, några båtar i vår start gled mellan oss och Källön. Vi valde att gå utanför Brattön för att det kändes som kortaste vägen och båtarna framför såg ut att ta bra höjd utanför. Ett beslut som var rätt då vi tjänade mycket på bland annat ”Blues” och ”Zlatan” som vi såg mycket närmare mot Tjörnlandet efter att vi passerat Brattön.

Många slag mot Dyrön

Vi startade med vår gamla genua2 som går bra i hårdvind eftersom vinden förväntades öka. Tanken var att gå kvar med genua och eventuellt ta ett rev, men vi hade även focken förberedd. Strax före Mittholmarna fick vi bra med vind och beslöt att byta till focken. Det visade sig vara värt att släppa några meter i bytet då det blev många slag upp mot Dyrön och det var antagligen även ett bättre segel ut mot Hättebergets fyr. Det blev även klassisk Tjörn Runt taktik där det lönade sig att slå in mot Tjörnlandet och vi hade bra fight med några snabba båtar i vår startgrupp och gruppen innan, så det var ett bra kvitto på vår kryssfart.

Vi gick mellan Åstol och Dyrön och sökte oss mot Marstrand för att få strömlä så länge som möjligt innan vi slog ut mot Hätteberget. Mellan Hätteberget och Pynten var det för brant att sätta spinnaker och vi hade gott om tid att förbereda sättningen. Vi valde att segla en liten underbåge mot Härön då vi trodde det skulle bli lite svagare vindar men så tornade ett stort regnmoln upp sig och vinden ökade. Vi gjorde härliga surfar medans fördäckarna förberedde genuan, när vi satte den blåste det 25 knop och vi låg på stadiga 11 knop. Vinden vred mot och vi pekade mot Kyrkesund, dit ville vi inte, så ner med spinnakern för att segla lite högre.

Vinden dog men kom igen vid Vannholmen

Efter att molnet dragit över dog vinden och spinnakern åkte upp igen, vinden vred och det blev riktigt segt att komma in i sundet vid Räbbehuvud. Martin höll koll bakåt på ett nytt, ännu större moln som han gissade skulle påverka oss vid början av Stigfjorden.

När vi närmade oss Vannholmen för styrbord såg vi hur båtarna började ta ner eller välta akterut. Vi rev nylonet och sekunderna senare hade vi 30 knops vind. Jag styrde rakt mot Vannholmen i 10 knops fart och 35 knops vind, valde att inte gå in i gippen utan gjorde en kovändning, ett slag på länsen. Samtidigt kom ”Gertrud” farandes och vi fick falla efter dem och gick bredvid varandra under kraftledningarna, vi för babord och de för styrbord. Lite i lä av Vannholmen kunde vi slutligen gippa till styrbord och seglar en stund med stor och saxad genua. Vi gjorde 9 knop så det var ingen panik att få upp spinnakern i regnet och vindbyarna. Sista biten mot mål började det mojna rejält men vi tappade inte mycket tid. Vår seglade tid blev 5 timmar 30 minuter och 11 sekunder.

Från proffsbesättning till nöjesseglare

Den vinnande besättningen har seglat med mig sedan 2012 och vi håller seglandet på en nivå där vi hinner med att ha roligt tillsammans. I 2017 seglade vi mycket på havet med ÅF Offshore Race, Göteborg Open Sea Race och transportseglingar runt Sverige. Vi är ofta i topp på Tjörn Runt och mycket nöjda och med att vi fick alla bitar på plats så att det blev en seger 2017.

2004 var det ett proffsgäng som drev båten. Då blåste det kulingvindar och det gynnade oss som var bra på att hantera båt och utrustning. Vi hade även seglat ihop på Mumm36an Goose2 som vann 2000 med Mats Johansson som skeppare. Men första vinsten med egna båten Lady Godiva var både överraskande och glädjefylld.

Den vinnande besättningen Tjörn Runt by COWI 2017 Coastal

Anders Dahlsjö, Mikael Wassmur, Joachim Keim, Emma Sundén, Kasper Ljungqvist, Henrik Persson, Carina Arvidsson, Jens Svanvik, och Martin Strömberg.

2004 vann Anders Dahlsjö Tjörn Runt med en besättning från Victory Challenge; Martin Krite, Oscar Angervall, Johan Karlsson samt B-G Dahlsjö, Mats Rogbran och Magnus Svensson.

Lady Godiva är en Dominant 105 som Anders pappa Bengt-Göran byggt. Båten har gett familjen mycket semesterglädje och seglades bland annat 1994-1995 till Kanarieöarna. För tillfället är det mest kappsegling och några veckors semestersegling i hemmavatten som gäller, men vem vet vad framtiden ruvar på för äventyr.