Anders Dahlsjö

Foto: Privat Anders Dahlsjö
        Team Lady Godiva, vinnare Tjörn Runt by Coastal 2018

Foto: Privat Anders Dahlsjö. Team Lady Godiva, vinnare Tjörn Runt by Coastal 2018

Anders Dahlsjö, vinnare Coastal banan 2018

 

Nu har även Anders Dahlsjö skrivit in sig i historieböckerna, tillsammans med Emil Sandberg och Michael Collberg, som trefaldig vinnare av Tjörn Runt.

Vi tog segern för andra året i rad och i år fick vi kämpa för den i de friska vindarna som nådde kulingstyrka i byarna utanför Pater Noster. Det är ett härligt team jag har ombord, vi har seglat ihop sedan 2012 och det betyder mycket när förhållandena är så tuffa som 2018.

Bakom vinsten ligger hårt arbete och noggranna förberedelser. Under vinter 2017/18 lade besättningen ner nära 1 000 timmars jobb på Lady Godiva och ordnade allt från lös köl till däck och motorbyte. Segrarna i Hermanö Runt och Göteborg Open Sea Race la en fin grund inför Tjörn Runts Coastal bana. Laginsatsen är en av de största styrkorna med allt från planeringen innan racen med logistik, mat, placering av båt vid kaj och mycket mer.

Kunde segla vår väg i starten

Teamet var taggade från start, fick en bra start ungefär mitt på linjen och var första båt i startgruppen att passera under Tjörn bron. Det är en klar fördel att komma loss på det viset, att segla vår väg i stället för att slåss om fri vind, komma in i skiftena och trycken direkt. Vi kom ganska snart ikapp båtar från startgruppen innan och hade bra matchning mot den norska X382an i vår grupp med Eirik Brekke som skeppare som gick om oss utanför Wallhamn och sedan ryckte något på vägen ut mot Dyrön.

Innanför Dyrön blåste det över 12 m/s. Vi valde att ta in ett rev i storen innan vågorna började göra det besvärligt och vinden tog i utanför Åstol. Precis som 2017 gick vi mellan St Dyrön och Åstol och nära Skallens fyr. Här gick de flesta vidare rakt ut mot Hätteberget men vi valde ytterligare en styrbordsbog förbi Kopparnaglarna innan vi slog ut mot Hätteberget. Enligt prognosen skulle det vara nordgående ström med en styrka på över 1 knop så vi ansåg att det var bättre att översegla något än att behöva segla söderöver mot strömmen ute vid Hätteberget.

Fartrekord på 18 knop

Det blev en tuff bog ut mot fyrtornet med sjöar som gick över däck från för till akter och blötte ner hela besättningen ända ner i stövlarna, även rorsman. Vi kunde använda vår position till att segla snabbt och effektivt genom sjön och seglade om XP38an Blues med Hans Johansson vid rodret strax före rundningen, bara båtlängder bakom vår norska sparringpartner X382an.

Kursen var för brant för att sätta spinnaker mot Dynan. Vi började jobba med att slå ut revet men beslutade att vänta med det tills vi fallit av vid Dynan. Där satte vi spinnakern först av tre båtar och kunde dra ifrån X382an. När revet var utslaget började båten riktigt ta fart och vi satte ett nytt fartrekord på 18 knop och snittade över 14 knop över 500 meter. Det var verkligen en jollekänslan och alla hade full koncentration på farten.

Kursen var lite hög för att gå rakt in mot Räbbehuvud så jag försökte segla en lägre kurs. Vi hamnade lite väl lågt och var inte långt ifrån en kinesgipp som vi lyckades häva. Vi fick problem med spinnakerbommen som lossade i ytterändan strax före gipp så jag beordrade spinnaker ner och fock upp. Vi gjorde tre gippar innan vi fick upp spinnakern igen på kurs mot Vannholmen där vi åter tog ner vid elledningen för att göra en sista sättning mellan Björnshuvudet och Kälkerön. Hela Stigfjorden gjordes i farter runt 10 knop och vi hade nog alla en känsla av att detta gått riktigt bra när vi korsade mållinjen.

Fullt fokus

Ett stort bidrag till vinsten var att vi hade ett fullt fokus, seglade i sprinter om 10-15 minuter i stöten, omvärderade vår situation och seglade både utifrån fältet och geografin. Att vi fick dela upp racet i sprinter kan ju också hänga ihop med att det var debut för Thomas Hansson Mild runt Tjörn och att han fick fråga efter varje udde vart vi skulle vidare. Men det blev ju en bra debut!

Ander Dahlsjö

Den vinnande besättningen Tjörn Runt by COWI 2018

  • Mikael Wassmur –  fördäck
  • Joachim Keim – mast
  • Emma Sundén – pit
  • Henrik Persson – trim
  • Carina Arvidsson – stortrim
  • Jens Svanvik – nav
  • Thomas Hansson Mild – taktik
  • Anders Dahlsjö – rorsman

Trefaldiga vinnare Tjörn Runt

  • Emil Sandberg 1980, 1984 och 2016 (Classic)
  • Michael Collberg 1989, 1993 och 1998
  • Anders Dahlsjö 2004, 2017 (Coastal) och 2018 (Coastal)