Segeltrim för H-båt med Peter Krull – Föreläsning nr. 2 inför SM

  • 6 mar 2008

Intresset håller i sig inför SM i H-båt och den andra föreläsningen samlade dryga 40 seglare, vilka representerade fler än 20 båtar.

Med kort varsel ordnade Johan Norén med lokal hos Kanozi Arkitekter på Järntorget, med förutsättningen att det skulle komma drygt 20 personer. Snabbt förstod vi alla som samlats för att höra på Peter ”Krull” Andersson, att vi skulle bli betydligt fler personer. Det stora intresset för föreläsningen kan säkert förklaras med den meritlista som vår föreläsare innehar, världsmästare i H-båt, svensk mästare i H-båt/Express/606, en erkänt duktig segeltrimmare som numer jobbar på North Sails.

Foto: Dennis Olsson

Här kommer ett sammandrag av det som Krull tog upp under föreläsningen;
Krull började föreläsningen med att dela ut den trimguide som han har sammanställt från sitt eget seglande i H-båt och berättade att den bygger på tidigare kända trimuppgifter från duktiga H-båtsseglare, framförallt danska, och egna erfarenheter. Trimguiden baseras på de egenskaper som North Sails segel har, men bör enligt Krull även vara tillämpliga på övriga segelfabrikat för H-båt.

Enkel segelhantering
Krull uppmanar alla som seglar att göra segelhanteringen enkel, använd ett fåtal variabler för inställning av rigg och rikta uppmärksamheten vid seglingen ut mot vattnet. Det viktigaste är att se vilka vindar som man seglar i och snabbt utnyttja de nya förhållandena till sin egen fördel.

Riggen
Riggen skall ställas med det mastlut som flera trimguider anger på hemsidorna för H-båt och spänningen i riggen mäts i förstaget. För att erhålla en jämn och stabil belastning på mastens nedre del, kan en kil sättas under mastfoten som är 15 mm i framkant och går ut i intet i bakkant.

I vindförhållanden upp till 7 m/s, skall masten ha en förböj på ca. 2 cm och en spänning i förstaget på 21 (Loos PT 1M). I vindförhållanden därutöver skall masten vara helt rak och med en spänning i förstaget med 27. Anledningen till att masten skall vara rak i det högre vindförhållandet, är att man på detta sätt förebygger ”overbend” då man tar hem max i häckstaget.

Storsegel
0-3 m/s  I denna vind är det viktigt att man ser till att toppen hålls öppen, vilket uppnås med travare i lovart, lätt skotning och ingen cunningham.

4-6 m/s  I denna vind är det viktigt att kränga båten och segla plant med hårdare skotning. I dessa förhållande får man i alla lägen avväga huruvida man skall segla högt eller att segla fort, vilket i stort påverkas av de närliggande båtar och dessa agerande. Dock skall man se till att ha fart i båten innan man ser till att ta ut maximal höjd. Viktigt att man jobbar med skoten till seglen och att det sker samtidigt för stor/fock. Vid max höjdtagning skall skotning ske hårt och topp telltales skall vika framåt. Glöm dock inte att stäm av ert trimläge med övriga båtar i er närhet.

För att få till ett bra trim på storseglet, gäller det att hålla igång kommunikationen mellan storskottrimmare och rorsman, allt för att hitta den rätta balansen och lågt rodertryck. För att trimma båten och hitta rätt balans i rodret, anser Krull att det i första hand är bättre att jobba med storskotet, travaren, cunningham och att kränga, än att jobba med häckstaget.

Vad gäller uthalet, så skall man jobba med detta i ett intervall som ligger från märket till 3 cm framför märket. Krull menar dock att det är bättre att uthalet är för hårt taget, än tvärt om.

Kicken används inte på kryssen, utan använd på länsen för att hindra att toppen på storseglet faller framåt. På detta sätt blir båten mycket stabilare.

Fock
Focken halsas till förstagsinfästningen med en schackel, så att halshornet är ca. 3-4 cm över däck. Skotpunkten för focken skall sitta 2,88 m bakom infästningen av förstaget som utgångsläge och från detta rör man sig maximalt två hål framåt eller två hål bakåt. Viktigt att blocket vid skotpunkten sitter så nära däck som det är möjligt. Använd gärna små block för att få ned skotpunkten. Referenspunkt på spridarna för focken skall ligga i ett intervall 44-55 centimeter från centrum mast. Focken skall hissas i förhållande till vinden, men det är bättre att föliket är för löst satt, än för hårt. Skoten kan med fördela vara av den avsmalnande modellen, allt för att hjälpa focken i lättvind.

Krull föredrar att segla med en fock och trimguiden avser allroundfock.

0-3 m/s  I dessa vindförhållanden skall det finnas rynkor längs förliket och skotpunkten flyttas framåt. Om det är riktigt lätt vind, bör inte skotpunkten flyttas fram, allt för att få toppen att öppna sig.

Över 7 m/s  I dessa vindförhållanden skall det inte finnas några rynkor längs förliket och skotpunkten flyttas bakåt .

Hur segla
Se till att ni fördelar arbetet/ansvaret mellan besättningen, då blir alla mer aktiva i seglingen, tycker att det är roligare, seglingen bli lättare och alla lär sig nya saker.
Se till att segla båten plant och fixa bra anordningar för att kränga båten. Glöm inte vadskydd till fördäcksgasten.Se till att planera manövrarna, allt för att minimera rörelserna i båten och behålla farten i densamma. Vikten på besättningen har ingen avgörande betydelse, utan kan hanteras med att trimma segel på rätt sätt.

Läns
Var aktiv och leta efter vindstråk genom att fördäcksgasten tittar bakåt och berätta om vad han ser hända med vinden. Trimmern av spinnakern är den som styr båten under läns, utom vid vindskifte som fördäcksgasten styr båten vid och rorsman som styr båten vid närsituationer. Styrning på läns sker med små rörelser och anpassas till de vidstråk som kommer ”frallor/bagetter”.

Se till att exponera spinnakern maximalt och stabilisera båten genom att kicka storseglet så att det inte kan vika framåt. Undvik att använda läsugga för att stabilisera länsen. Jobba hela tiden med skoten och utnyttja vågor för att surfa på.

Vid lätt läns skall focken tas ned, annars kan den sitta uppe och förhindrar på detta sätt att spinnakern snor sig runt förstaget.

Ett grundtips är att inte gippa direkt i början av länsen, eftersom man då kommer att hamna i vindskugga av efterföljande båtar. 

Kryss
Fördäcksgast pratar sjö och slag skall ske när det är platt vatten för att undvika stopp. Taktikern läser vind och kompass, samt ser till att informationen hela tiden kommer fram till övriga besättningen. Rorsman ser till att styra ”fort” på banan och kollar närliggande konkurrenters agerande. Vid närsituationer tar rorsman över all styrning av båten.

Segel och segeldukar
Dagens segeldukar är av mycket hög kvalitet, vilket gör att vanliga dacrondukar fungerar ypperligt för båtar i H-båtens storlek. Men för att få maximal prestanda, krävs att seglen byts med jämna intervaller. För den som befinner sig på absolut toppnivå, medför det att focken bör bytas två gånger per säsong, storseglet en gång per säsong och spinnakern varannan säsong.

Tittar vi på ett SM så kan man säga att det krävs nya segel för att vinna, segel som är maximalt 1-2 år gamla för att tillhöra toppen, segel som är 3-4 år för att var med i den övre halvan och om seglen är 5 år eller äldre kommer man att tillhöra de sista båtarna.

För den som vill förbättra sin segelutrustning, utan att för den skull köpa nytt, rekommenderas att köpa toppseglares 1 år gamla ställ som normalt är välvårdade och fortfarande har fina prestanda. På hemsidorna för H-båt i norden hittar du segel som är till salu eller kontakta något av alla segelloft som syr segel till H-båten.

Träning
Se till att få kvalitet i träningen, före kvantitet och sätt upp tydliga mål med träningen.

Krull avslutade med följande tänkvärda ord; Ha kul på vattnet och var tjock!

Ett stort tack till Krull för alla han tips och Johan Norén som upplät lokal.

Dennis/080305