Summering SM H-båt 2008

  • 10 jul 2008

Midsommarfirandet har klarats av och semestern börjar närma sig på allvar och det känns som att sommaren redan har rusat förbi. Men trots att det är drygt 3 veckor sedan vi seglade SM i H-båt, så minns jag helgen innan midsommar som om det vore igår.

Måste erkänna att gubben börjar bli gammal och att hålla i tävlingen, samtidigt som man är med och seglar, blev lite för mycket. Kanske är detta förklaringen till att jag fortfarande upplever att mästerskapet precis har avslutats eller kan det vara så att det var så himmla kul att få vara med att segla. Troligen är det en kombination, men jag måste säga att det var skit kul att var med och segla. Det kändes bra att kunna vara med i en båt som är tillverkad i mitten av 70-talet och inte bli helt avhängd.

Inför SM hade vi två ambitioner och de var att vi skulle samla 30 deltagare och att vi skulle få flera ”gamla” H-båtar att vara med. Redan vid planeringen under hösten, vilken skedde i ett nära och gott samarbete med klassförbundet, kom vi ganska snart fram till att det skulle genomföras träffar under vintern. Dessa hade som mål att skapa intresse hos fler H-båtsägare att vilja delta i SM, samtidigt som de skulle ge tillfälle till att träffa de mer etablerade seglarna i klassen. De olika teman under träffarna gav alla som deltog tips om hur man skulle förbereda sin båt och sig själv. Mycket matnyttigt kom fram under dessa träffar, men framförallt bjöds på trevlig samvaro med en massa H-båtsseglare.

Vid planeringen bestämde vi också tidigt att mästerskapet skulle genomföras under 4 dagar och att det skulle ske innan midsommar. Detta upplägg har uppskattats av seglarna och kommer troligen att tillämpas vid kommande mästerskap. Vidare har det gjorts en riktad satsning för att locka de gamla båtarna till mästerskapet. Detta har skett dels genom att Jan Gustavsson har satt upp ett fantastiskt snyggt vandringspris för snabbaste 70-tals båt, samt att Patrik Kjellman under hela vintern har bearbetat H-båtsägare via mail.

När det var dags att köra igång mästerskapet hade hela 35 båtar anmält sig och av dessa var det hela 6 båtar som var ”gamla”. Vi var många som kände stor glädje över att vi lyckats att samla så många båtar och när man på en av de mer kända bloggarna kunde läsa att H-båtsklassen låg som god två, räknat i antal anmälda till de olika mästerskapen i Sverige, då kändes det riktigt gött.

Efter torsdagens ankomstregistrering och invägning av besättningar, genomfördes Tune Up med över 30 H-båtar i strålande sol och en vind från väst.

Trots att allt kändes riktigt bra inför mästerskapet, så fanns det en sak som oroade undertecknad och det var om det skulle bli någon vind. Aldrig tidigare har jag upplevt en maj där termometern stadigt visar på över 25 grader och där metrologerna har ritat ett stort H över Sverige och ständigt pratar om svaga/växlande vindar. Visst är det gott med fint väder, men vi seglare vill ju gärna att det blåser och seglar man H-båt får det gärna ta i lite grann. Plötsligt gav det stora H som varit parkerat över Sverige vika och in svepte ett väderområde med mer växlande molnighet, samt en frisk vind från sydväst. Jag tror att alla som deltog i mästerskapet tyckte att det var perfekta vindförhållanden, även om det fanns en och annan som hade hoppats lättare vid under den avslutande söndagen.

Med en alert seglingsledare, som till sin hjälp hade en lika alert bemanning, kom banan snabbt på plats under seglingsdagarna och vi seglare fick i ett högt tempo segla på perfekta banor. Tempot var till och med så högt att flera av de deltagande båtarna tappade delar av sin besättning överbord i samband med manövrar. Det var länge sedan jag såg så många ta ett dopp i Hakefjorden innan midsommar.

På banan upplevde undertecknad att deltagande seglare uppträdde just och ärligt, även om man kunde uppleva att det var lite väl tight i vissa situationer vid rundningarna av kryssmärket. Kan så här i efterhand känna att en observatör med blå flagg hade kommit till sin rätt uppe vid kryssmärket. Trots ganska tuffa förhållanden, klarade vi nästan av att genomföra mästerskapet utan allvarliga incidenter. Men under den sista seglingen inträffade ett mastbrott i samband med en kollision. Jag hoppas att Gunnar snabbt får ordning på sin båt igen.

Ganska tidigt stod det klart att det var en handfull båtar som hela tiden var i täten av fältet under seglingarna och den som var mest övertygande var inte helt oväntat Henrik Edman, även om han hade hård uppvaktning av Alf Engqvist och Jan Gustavsson. Tätt bakom denna trio lurade Magnus Anderberg, Håkan Olsson, Gunnar Sedén och Martin Almslätt. Allt eftersom seglingarna genomfördes kunde det konstateras att Henrik Edman seglade stabilt och övertygande, samt befäste sin ledarposition allt mer. Tätt bakom Henrik Edman utspelades en stenhård strid mellan Alf Engqvist och Jan Gustavsson. Inför den avslutande seglingen så stod det klart att Henrik Edman skulle bli svenskmästare 2008 och han valde därför att segla i land för att förbereda hemfärden. Men vem skulle ta de återstående medaljerna. Efter en segling i frisk, ja nästan hård vind, avgjordes allt och Jan Gustavsson seglade in som silvermedaljör och Alf Engqvist som bronsmedaljör. Precis utan för medaljplats slutade Martin Almslätt på en fjärde plats, efter att ha tagit den avslutande spiken. GRATTIS!

Pris för snabbaste 70-tals båt gick till mästerskapets yngsta besättning, med Staffan Cederlöf som rorsman. ETT STORT GRATTIS TILL PÖJKARNA!

Vår huvudsponsor Stenungsbaden, som bidrog till att våra sociala arrangemang, årsmöten, matpaket och inte minst prisutdelningen kommer att minnas under lång tid, vill jag tacka särskilt. Med sådan support är det lätt att få till ett lyckat arrangemang. Det var många  besättningarna som hade valt att bo på Stenungsbaden och dessa var mycket nöjda med sitt val. De tyckte att det var fantastiskt att kunna bo på ett hotell i denna fantastiska miljö, med båten liggandes i hamnen och med bara 20 minuter ut till banområdet. Flera var de som på stående fot sa, att de gärna kommer tillbaka.

Ett stort tack skall riktas till alla våra sponsorer av nyttopriser, som under stor uppskattning lottades ut under mästerskapet, och dessa var Edman Segelmakeri, Gransegel Malmö, SB Båttillbehör, Tjörn Yachtservice, Myggenäs Marin, Robship, North Sails Göteborg och Burka Sailing, samt Stellans Ur & Guld som graverade alla priser.

Till slut vill jag framföra ett stort tack till alla ni som var med som funktionärer i organisationen, ni var en förutsättning för genomförandet av mästerskapet. Speciellt vill jag tacka Per Abrahamsson och Tore Larsson som löste allt mätningsarbete, samt Christina Grimpe och Björn Sandell som tog hand om domararbetet.

Trevlig Sommar!

Trött, men stolt tävlingsledare