Det kom ett mejl från SIGNAL

  • 11 aug 2008

"Inom seglingsvärlden har en 'liten bit västsvensk Danmarks-historie' gått i graven: Danska H20 SIGNAL eller som Västsverige fortfarande insisterar - BUKSESNEDKEREN - har seglat sin sista Tjörn Runt."

"Den nu 20 åriga maghony racer har med sina 63 fot dominerat ledarfältet i Tjörn Runt 15 gångar, och smått ointagliga 8 gångar har båt och besättning tagit priset som första båt i mål. Så sent som 2007 krossade H2O SIGNAL al motstånd i sportbåtsklassen och tog priset som första båt i mål samt vinnare i sin klass - och startfält. SIGNALS bästa seglingstid Tjörn Runt ligger på 3 timmar och 3 minuter och den högsta uppmätta farten väst om Tjörn är 21,8 knob.
 
Båten som ägdes av klädesproducenten av samma namn seglade i alla år med i stort set samma besättning och altid har Tjörn Runt varit huvudevenemangen för den 17 man stora besättning. Närheten till öar, skärgård och altid glad publik har gjort Tjörn Runt en fest helt olik andra tävlingar och alla besättningmedlemmer kommer sakna denna tävling. Den korta distans har inte någon negativ effekt på det sportsliga värde och konkurencen har altid varit tuff med många mycket nyare tävlingsbåtar i startgruppen. H20 SIGNAL har genom danska seglingspressen gjort aktiv reklam för tävlingen.
 
Under de senare åren har Tjörn Runt desutom varit en privat  och vänlig "uppgörelse" mellan Västsveriges 2 båtkonstruktörer. Pelle Pettersson har genom flera år rattat megabåten HYUNDAI och innan dess Big T, medan Jacob Vierö altid har varit taktiker på H20 SIGNAL. Efter 15 umgångar är det fortfarande jämt i tävlingen som altid slutat vid kraftledninarna efter Kyrkesund på grund av den stora masthöjd på Pelle Petterssons båtar.. .
 
H20 SIGNAL har altid tagit emot mästerlig behandling av både Stenungsund Seglings Sällskap samt Stenungsbaden Yacht Club och danska båten har haft för vana att tacka för alla gode tjänster med att att ha en och annan gäst från STSS, SYC med om bord under tävlingen.
 
Ibland har det varit dramatiskt. För ett par år sedan under transportseglingen från danska Rungsted till Stenungsund traff SIGNAL under natten på en flytande container. Båtens fart på 17 knob gjorde att ett stort hål slogs upp i maghonyskrovet och i sista stund fick båt och transportbesättning undsätning av Svenska sjöräddningssällskapet.
 
Båtens ägare genom 20 år har nu genomfört en försäljning av båten.
 
Vi kommer sakna känslan och hela tävlingen och önskar arrangör samt deltagare lycka till 2008."
 
Vänliga hälsningar

// för H20 SIGNAL
J a c o b   V i e r ø